Digital strategi som får ditt innehåll att träffa rätt
Har du en digital plan för ditt företag? Inte? En genomtänkt digital strategi med innehåll som är av värde för människor är det allra bästa sättet du kan bygga varumärke på. Det kan handla om att bjuda på tips, skapa guider kring dina produkter eller skriva artiklar som stärker din kompetens inom området. Med relevant och lättillgängligt innehåll ger du dina besökare eller kunder en chans att lära känna ditt företag och era värderingar, och får på köpet ett ökat engagemang och förmodligen fler affärer. När du jobbar strategiskt och kontinuerligt med värdeskapande innehåll i dina digitala kanaler kallas det för content marketing.
Som content manager håller jag ihop hela ditt innehållsprojekt och jobbar både strategiskt och operativt med företagets innehåll, både på webben och i sociala medier. Jag tar alltså fram en digital strategi för ditt företag så att vi kan ta ett helhetsgrepp om innehållet i dina digitala kanaler. Jag hjälper dig med planering, produktion och publicering. Digitala kanaler kan vara allt från företagets webbplats till sociala medier som LinkedIn, Instagram eller Facebook.
Varför är det viktigt att ha en digital strategi?
Kanske har du funderat på att starta en företagsblogg för att driva mer trafik till din webbplats eller är sugen på att börja posta inlägg på Instagram mer regelbundet för att öka engagemanget från dina besökare? Eller så kanske du behöver bli mer aktiv på LinkedIn för att nå ut till nya potentiella kunder, men är osäker på hur du ska komma igång eller hinna med? Oavsett hur du vill jobba med innehåll och vilket innehåll som är viktigt för dig så är en sak säker: du behöver sätta en bra digital strategi som får dig att nå ut till rätt människor med allt bra som ditt företag gör och står för. För ja, det är människor du pratar till oavsett om du jobbar med B2B eller direkt mot konsument.
Så jobbar jag med digitala strategier
Jag börjar alltid med en nulägesanalys för att se hur du och ditt företag jobbar med innehåll och sociala medier idag, identifierar målgruppen samt tar reda på vilka kanaler du bör fokusera på. Om din målgrupp är 60+ kanske du till exempel inte behöver satsa på TikTok? Eller så är det precis där du ska vara. Allt handlar om var din målgrupp befinner sig. Tillsammans tittar vi på hur du med hjälp av relevant innehåll i rätt kanal, vid rätt tid kan nå rätt människor och på så sätt stärka ditt varumärke. Jag kan hjälpa dig att planera innehåll, skriva sökmotoroptimerade texter och inlägg samt hjälpa till med publicering.