SEO-texter för världens största skyltfönster
Undrar du också varför vissa företag syns på Googles förstasida och inte ditt? Du vet att ditt företag har en superbra tjänst eller produkt, men ni dyker bara inte upp i sökresultaten. Då behöver du jobba mer aktivt med SEO-texter och innehållet på din hemsida – vilken tur att jag kan hjälpa dig med! Jag har jobbat med webbtexter i över 15 år, med både konsumentprodukter och B2B-företag inom allt från bärselar och bordtennis till konsult- och IT-företag, och jag hjälper små och medelstora företag att synas på webben.
Som SEO-copywriter hjälper jag dig att planera, strukturera och skriva texter som både användaren och Google gillar och som gör att rätt människor får en chans att upptäcka dig och ditt företag. För syns du inte så finns du inte. Det är ingen som går till sidan 3 i Googles sökresultat och tänker ”Wow, den här sidan måste jag gå in på!” eller “Det här företaget ska jag anlita!”.
Varför är SEO-texter så viktiga?
Så vad gör egentligen SEO? SEO eller sökmotoroptimering (Search Engine Optimization) är inte så märkvärdigt som det kanske låter. I stora drag handlar SEO om att formulera texter och skapa en struktur på din webbplats så att den kan visas högre i Googles sökresultat, utan att betala för annonser.
Låter det krångligt? Lugn, jag hjälper dig. SEO är inte rocket science. Det handlar framför allt om några få, men väldigt viktiga saker: att ditt innehåll är av god kvalitet, strukturerat på ett användarvänligt sätt och inte minst relevant för dina besökare. En svårnavigerad webbplats med ologiska menyer gör ingen glad och kan dessutom leda till missade affärer. Och apropå navigering, läs mer om hur UX-copy kan förbättra användarupplevelsen och göra din webbplats mer funktionell.
Så jobbar jag med SEO-texter
Jag kommer att hjälpa dig genom hela processen. Mitt arbete med SEO-texter börjar med en nulägesanalys där vi ringar in syftet med din webbplats och din målgrupp och tittar om du eventuellt rankar på några sökord redan idag. Därefter gör jag en sökordsanalys för att hitta de sökord som bäst beskriver din verksamhet och som är de ord dina kunder skulle använda för att hitta dig och dina produkter eller tjänster. Jag gör också en konkurrentanalys för att se hur andra inom ditt område jobbar med SEO. Sedan börjar själva arbetet med att skriva sökmotoroptimerade texter eller redigera ditt befintliga innehåll så att det innehåller de sökord du vill synas på. Jag hjälper dig att formulera och strukturera texten på ett sätt som både dina kunder och sökmotorn gillar.