UX-copy – små ord med stor betydelse
Varje gång du gör något på nätet, till exempel köper skor, bokar en massagetid eller kanske beställer hem mat, så genomgår du en resa. Inom UX pratar vi ofta om användarresan eller kundresan. Den här resan kan vara mer eller mindre snårig beroende på hur webbplatsen är utformad. Ibland kanske du inte ens reflekterar över vad du gör pga att det går så enkelt. Det är målet med UX-copy! UX-copy är text som gör användarupplevelsen så smidig som möjligt. En funktionell webbplats med en rak och tydlig väg som leder besökaren dit hen vill. Och det är här de små orden eller så kallad mikrocopy kommer in. Texter som får dig att agera.
Så jobbar jag med UX-copy
UX-copy handlar, precis som SEO-texter, om att skapa tydliga och användarvänliga texter som leder besökaren rätt. Rätt ord på rätt plats. Som UX-writer är jag med från början i ditt projekt och samarbetar med produktägare, designers och utvecklare. Det är mitt jobb att tänka till kring orden på din webbplats. Hur väl de fungerar med besökarens mål och hur väl de fungerar med dina. Vägen dit är inte spikrak, men genom att jobba metodiskt med Design Thinking-processen genom workshops och brainstorming, användarintervjuer och tester kan vi hitta förbättringsåtgärder för din webbplats.
Jag tittar också på webbplatsens struktur, hur lättnavigerad den är, går igenom dina texter, kollar knapptexter, hjälptexter, det finstilta och ser vilka som får flest besökare att ta sig vidare. När både användarens mål och dina uppfylls har vi lyckats med en konvertering. Grattis! Båda parter är nöjda och glada. Visst låter det spännande!